Zaterdag 27 augustus 2016

27 augustus 2016 - Lourdes, Frankrijk

vandaag weer onderweg. De wifi in het hotel werkte de afgelopen dagen niet, daarom niets gepost.

We zijn woensdag in Lourdes gearriveerd. Mooie stad, heel druk, veel verkeer en het was lastig om heelhuids door de stad te manouvreren. Gelukkig toch gelukt. Het hotel gevonden, langs de oever van de Gave de Pau. Mooi klein riviertje die toch wel hard stroomde.

Eerst naar de kamer. Op de 7e verdieping, dus prachtig uitzicht op de bergen en op de stad. Prima kamer, ruim genoeg met een heerlijk bed, heerlijke airco en prima wifi, vooral de eerste dagen.

Dan maar rustigaan op zoek naar de 'heiligheden', volg de massa en het is niet te missen. Eigenlijk een kleine stad aan de rand van Lourdes. We zaten er met het hotel op zo'n 500 meter vanaf, dus echt dichtbij. Er was tassencontrole en dat gaf ook wel een veilig gevoel. Dan richting het plein. Dat is enorm en daar staat dan de enrome kerk op die uit meerdere verdiepingen bestaat.

Een onderkerk, daarboven de crypte en daar weer boven nog een kerk. Niet te geloven hoe enorm. Dan zit er ook nog een enorme ondergrondse kerk, je hebt natuurlijk de grot waar ook veel diensten gehouden worden. Het is massaal, maar toch ook wel intiem. De kerken zijn prachtig versierd, en het lijkt wel of er elke moment weer een andere kerkdienst aan de gang is. Dan heb je natuurlijk het water dat gewoon uit de muur komt en waar mensen enorme jerrycans aan het vullen zijn of soms juist van die mini flesjes. Dan zit er nog een soort galerij met allemaal kaarsen. Je moet zelfs oppassen dat je niet uitglijd van alle kaarsvet. Wat een massa's kaarsen worden daar gebrand!

En dan natuurlijk de baden. 3 aparte rijen, 1 voor mannen, 1 voor vrouwen en 1 voor de zieken. Je kunt je onder laten dompelen in het 'bernadette water'. Enorme rijen wachtenden hiervoor.

We hebben ook nog de maria processie gezien. Die is s avonds om 2100 uur en dan heeft bijna iedereen een kaarsje bij zich. Prachtig en indrukwekkend gezicht. En dan zingt bijna iedereen. Heel bijzonder.

Enrom commercieel is het eromheen, maar op zich in de heiligheid niet. Het heeft wel indruk gemaakt op ons allebei. Nu verder naar de kust.